zaterdag 15 oktober 2011

Het beweegt....

We schrijven vrijdagavond ...
Negen uur, winkel dicht en op stap met Jotte.
Nou, daar liep ik dan met mijn hond (38 kilo inmiddels), lekker samen op stap, een lange wandeling op de donkere koude avond. Heerlijk.
Ineens realiseer ik mij dat zoon dit weekend weg zou gaan en ik wil hem nog wel even zien voordien.
Dus liepen Jotte en ik terug naar huis.

En opeens voelde ik het, je voelt dat soort dingen gewoon he? We lopen hier niet alleen! Dus ik keek een beetje om me heen maar er was niemand te zien op dat natte donkere pad en toch wistt ik het zeker. We waren niet alleen! Maar Jotte ded ook niet raar... dus ik dacht *hmm.. het zal de eenzaamheid zijn... of zoiets.. iets anders...want ik ben niet eenzaam. Nou Eef gedraag je..Loop door*

En toch wist ik het zeker, we waren niet alleen. Dus in de steeg bij ons huis keek ik toch nog maar eens achterom om te kijken of we werden gevolgd..

OMG...We liepen zeker niet alleen want daar op mijn rechterarm liep iets mee... een SPIN....EEN ENORME SPIN MET EEN ENORME KONT. Ze probeerde weg te lopen maar ik zag haar wel hoor...
*gegil*paniek*ikslawildommeheen*verdommewaarzijndiekerelsalsjezenodighebt?*eefgooidiecapeafgooidiecapeafeef*


Zoon hoorde mijn paniekerige gegil en kwam aangerend. Jotte stond me aan te gapen alsof ze dacht..wha?? wha?? waskebeurd? De cape lag inmiddels naast mij op de grond. Op zo'n moment klopt mijn hart in mijn keel, mijn oksel klotsen het uit van het zweet, klamme handen, kippevel tot op mijn kruinen en alles jeukt..en de wereld  (vol spinnen)  ziet er op dat moment voor mij dan zo uit.



Ik heb Arachnafobia. Ik weet het en het is de echte vorm. Arachnofobie of spinnenangst is een overmatige angst, een specifieke fobie voor spinnen en spinachtigen. Het is waarschijnlijk de meest voorkomende vorm van dierenfobie. Opvallend is dat arachnofobie bij natuurvolkeren aanzienlijk minder voorkomt dan in de Westerse samenleving. De angst kan zich uiten in het mijden van gebieden waar iemand spinnen verwacht tegen te komen, bijvoorbeeld een zolder met veel spinnenwebben, maar ook van vakantiegebieden waar de kans groot is met spinnen geconfronteerd te worden. De rechtstreekse confrontatie met spinnen kan in serieuze gevallen leiden tot ernstige paniekaanvallen.
Voor de omgeving zijn de angsten en paniek niet reëel. Ook de lijder ziet zelf vaak in dat de angst eigenlijk overdreven is. Vaak biedt psychologische begeleiding uitkomst. Afhankelijk van de persoon en de oorzaak van de fobie kan dit gebeuren door directe confrontatie of door de persoon langzaam maar zeker aan spinnen te laten wennen.
Volgens het model van Bouton zal een therapeutische confrontatie niet leiden tot het verdwijnen van de associatie die oorspronkelijk heeft geleid tot de fobie. Er wordt enkel geleerd dat spinnen in de therapeutische context veilig zijn, terwijl in de andere situaties de persoon nog steeds angstige reacties zal vertonen.


Zoon heeft de cape uitgeklopt, we zijn samen op zoek gegaan naar dit vieze dikke geval maar ze was niet te vinden. Dus werd mijn haar doorzocht, mijn rug geinspecteerd, laarzen uit, broek uit, alles uit.. Panisch ik weet het maar die cape.. die gaat eerst naar de stomerij, eerder doe ik die niet meer om. Brrr....


Jotte lag na al deze commotie voldaan op haar botje te kauwen, 
Ik ben gaan douchen en naar bed gegaan. Gewoon de dekens over me heen en er niet meer aan denken.. nadat ik de slaapkamer helemaal heb gecontroleerd...vervloekte spinnen...


Eef

6 opmerkingen:

  1. Brrrrrrrrrr,ik ben ook niet gek op spinnen,hoor,gelukkig heeft dre er geen angst voor en pakt ze zo met de hand,.....fijn weekend,xx.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een verhaal hihihi. Ik zie het al helemaal voor me. Ik ben totaal niet bang voor spinnen, maar kan me wel voorstellen wat je voelt als je dit meemaakt. Ik heb het met vogels en kippen (zucht) erg lief, maar ze moeten niet tè dichtbij komen.
    Wens je een fijn spinloos weekend.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O, de kriebels krijg ik van je verhaal, heb geen angst voor spinnen, maar ben er echt geen liefhebber van.
    Wat zul jij je op dat moment even heel angstig gevoeld hebben en terecht en die Jotte, geen enkele angst, lekker beestje hoor..vrouwtje beschermen.
    Ik hoop dat je ondanks dit avontuur een genietweekend heb...enne niet meer na 9 uur de hond uitlaten(als je alleen bent):))

    Lieve groetjes,
    Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. :o) fijn dat je het nog zo grappig kan verhalen na die doodservaring :o)

    Ik ben via de grote herfst give away op je shop gekomen en wou je effe laten weten dat ik gewoon dolverliefd ben op je kattestaarttas :o) Ik moet eens met manlief praten denk ik over mijn verjaardag die er binnenkort aankomt haha!!!
    Prachtige dingetjes heb je zeg!!!

    Groetjes en tot lees!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zou bijna willen zeggen...gelukkig was het spin en geen 1 of andere enge vent die je volgde. Maar in jouw geval weet ik niet wat erger is. Ik hoop dat je ondanks de spanning lekker geslapen hebt. Groetjes Peggy

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Alhoewel ik een bepaald stuk niet kan lezen (letters te klein) kan ik eruit opmaken dat je wel erg bang bent voor spinnen.
    Nu moet ik zeggen dat ik ook liever een muis aantref dan een spin. Maar zo erg als jij, dat nu ook weer niet.
    Hoop dat het nu weer wat beter gaat.

    Groetjes Lia

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie. Altijd leuk! Graag tot de volgende blog. Groetjes, Eeflien